Minister gelooft in vliegen op waterstof van Groningse pionier

Minister gelooft in vliegen op waterstof van Groningse pionier

Minister gelooft in vliegen op waterstof van Groningse pionier

3 jul 2018

Waterstof maakt elektrisch vliegen burgerluchtvaart mogelijk

LEEUWARDEN - Nederland baant de weg voor waterstof als brandstof voor de kleine burgerluchtvaart. Minister Cora van Nieuwenhuizen van Infrastructuur en Waterstaat noemde gisteren tijdens een bezoek aan Leeuwarden vliegen op waterstof ‘zeer kansrijk’. Zij heeft gesprekken gevoerd met verschillende spelers die elektrisch vliegen mogelijk willen maken. Er komt een nationale projectgroep die de plannen uitwerkt. In de projectgroep komen vertegenwoordigers van het rijk, het Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum (NLR), de luchthavens Eelde, Schiphol en Teuge en bedrijven als Holthausen Clean Technology en de Sloveense vliegtuigbouwer Pipistril.

Waterstof is een schone brandstof die elektriciteit tijdens de vlucht kan opwekken. Nu is elektrisch vliegen nog beperkt tot kleine, ultralichte vliegtuigen. De businesscase die de projectgroep ontwikkelt werkt toe naar waterstof voor toestellen tot 20 personen over een afstand van maximaal 1000 kilometer. Bij auto’s kan dat al.

Wet- en regelgeving

Elektrisch vliegen is nog niet gecertificeerd en er mag niet met waterstof worden gevlogen. Om experimenten mogelijk te maken moet de wet- en regelgeving worden aangepast, erkent de minister. ,,Dat onderdeel zullen wij oppakken. Wij zien daarvoor het voorstel van de projectgroep tegemoet. Dan zal ook blijken welke kosten er met de ontwikkeling gemoeid zijn. Welk deel daarvan voor rekening van de overheid komt kan ik nu niet zeggen.”

Holthausen pakt door

Het maken van waterstof uit water is een kostbaar proces. De drijvende kracht achter deze ontwikkeling is de Groninger Stefan Holthausen die afgelopen jaren de actieradius van elektrische auto’s wist te vergroten met gebruik van waterstof. Hij denk dat in 2020 de eerste testvluchten kunnen plaatsvinden. ,,Als de regelgeving op orde is dan wordt het mogelijk om te testen. De techniek is er inmiddels. Maar bij een waterstofauto kun je nog eens problemen hebben met je batterij. In een vliegtuig mag dat natuurlijk niet. Dat moet dus vergaand getest worden.”

 

Hesla-de-Tesla

De Hesla: de door Holthausen omgebouwde Tesla op waterstof

 

Holthausen verwacht dat er met het project enkele honderden miljoenen gemoeid zijn. De overheid zal moeten bijspringen. ,,Wij kunnen in het Noorden trekker worden van het project. Daarvoor zal ook een grote partij aan boord moeten komen.” Holthausen denkt daarbij aan bijvoorbeeld de Gasunie of de NAM. Volgens Holthausen zal de waterstofontwikkeling bij burgerluchtvaart vergelijkbaar verlopen als in de auto-industrie.

 

,,Van klein naar groot. Wij kunnen nu 500 eenheden op waterstof ontwikkelen nu er in de grote steden tankplaatsen voor waterstof komen. Dat gaan we vertienvoudigen in de komende jaren. Daarvoor komt een grootschalige productie van brandstofcellen voor waterstof.”

Holthausen verwacht dat daarvoor een nieuwe fabriek komt in het Noorden. Hij schat in dat de massaproductie in 2020 op gang komt.

Auteur: Hildebrand Bijleveld

Betrokken partners: Holthausen Group